STUDENTKA ISM RÓŻA WALASZCZYK NA KONFERENCJI W MALMÖ
W dniach 26-28.06.2023 na uniwersytecie w Malmö odbyła się konferencja ESSWE9 (The 9th Biennial Conference of the European Society for the Study of Western Esotericism: Western Esotericism and Practice). Tematem były badania nad zachodnim ezoteryzmem w teorii i praktyce. W tej anglojęzycznej konferencji brało udział ponad 200 prelegentów z różnych krajów świata.
Pani Róża Walaszczyk wygłosiła referat pt. Esoteric aspects in Vera Ivanovna Kryzhanovskaya’s ‘Templars’ dilogy, współtworzony wraz z Pauliną Czoską (Uniwersytet Warszawski). Opowiadał on o ezoterycznych aspektach w dylogii Templariusze autorstwa rosyjskiej pisarki przełomu XIX-XX wieku - Wiery Kryżanowskiej. Wystąpienie łączyło w sobie wątki z kilku dziedzin: literaturoznawstwa, religioznawstwa, badań nad zachodnim ezoteryzmem, translatoryki (oryginalne rosyjskie teksty zostały przez nas przetłumaczone na język angielski). Na podstawie badanej literatury oraz dodatkowych archiwalnych materiałów panie przedstawiły problemy związane z postrzeganiem rzeczywistości gotyckiej, domniemanej sekty Lucyferian, Zakonu Templariuszy oraz antysemityzmu.
STUDENTKA ISM ANNA PRUS NA FESTIWALU "KOHERENCJE" W BYDGOSZCZY
Pani Anna Prus wygrała ogólnopolski konkurs na esej, została stypendystką Fundacji Koherencje i dostała zaproszenie na wygłoszenie wykładu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w dniach 24-26.08.2023 roku. Temat wystąpienia to: „Idea koherencji w estetyce – czy estetyka jest spójna z myślą filozoficzną?”. Pani Anna opowiadała o zarzutach względem estetyki jako dziedziny filozofii czy nadziei w poszukiwaniach interdyscyplinarnych, np. w neuroestetyce.
Fundacja Koherencje powstała z inicjatywy Anastazji Ziemkowskiej, Antoniego Torzewskiego i Antoniego Majewskiego. Ogólnym celem Fundacji jest promocja kultury, sztuki i nauki a szczegółowym ukazywanie połączeń miedzy muzyką i filozofią. Do dotychczasowych działań Fundacji zalicza się przede wszystkim organizacja wydarzeń naukowych i muzyczno-naukowych.